پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
10 آبان 1402 - 13:43

ورود یمن به تحولات فلسطین، نیروی سوم مقاومت در جنگ غزه

بازیگر جدید و نیروی سوم مقاومت برای ورود به جنگ غزه از سمت جنوب شبه جزیره عربستان و از یمن وارد جنگ شده است.
کد خبر : 15400

پایگاه رهنما:

اگر تا دیروز جنگ در فلسطین به نبرد میان نیروهای اشغالگر صهیونیستی و نیروهای حماس در نوار غزه و همچنین درگیری ها در شمال فلسطین با حزب الله به عنوان نیروی دوم جنگ محدود بود، طی چند روز گذشته نبرد فلسطین شاهد ورود یک بازیگر جدید است که به عنوان نیروی سوم مقاومت اکنون به طور جدی وارد میدان نبرد شده است.

بازیگر جدید و نیروی سوم مقاومت برای ورود به جنگ غزه از سمت جنوب شبه جزیره عربستان و از یمن وارد جنگ شده است. روز گذشته «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای نظامی و ارتش یمن در نشستی رسمی اعلام کرد که در حال هدف قرار دادن موشکی و پهپادی اهداف رژیم صهیونیستی است و در یک هفته گذشته حداقل در سه نوبت مواضع رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است. یحیی سریع به صورت روشن و واضح اعلام کرد که یمن جنگ علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرده است. پس از سخنگوی ارتش یمن، نخست وزیر این کشور نیز تاکید کرد که فاصله جغرافیایی مانعی برای کمک یمن به فلسطین نیست و انصارالله یمن هم حمایت تمام قد خود را از ارتش این کشور برای حمله به اهداف صهیونیستها اعلام کرد.

از ایلات تا دیمونا، در تیررس موشک‌های یمن

علاوه بر آن که یمنی‌ها در یک هفته گذشته حداقل در سه نوبت مواضع رژیم صهیونیستی را هدف قرار دادند، روز گذشته نیز شلیک یک موشک دیگر به سوی بندر ایلات در جنوبی ترین نقطه رژیم صهیونیستی تائید شد. ایلات تا کنون از جبهه جنگ در غزه و مرز لبنان در شمال به دور بوده و از یک امنیت نسبی برخوردار بوده است، اما ورود یمن به جنگ غزه باعث شده تا وضعیت بندر ایلات نیز بعد از این ناپایدار و ناامن باشد. ایلات مرکز گردشگری و بندر اصلی ورود کالا به رژیم صهیونیستی است، ناامنی این بندر بی تردید تاثیرات اقتصادی بزرگی را متوجه اشغالگران صهیونیست خواهد کرد. از سوی دیگر، نیروهای یمن نه فقط ایلات، بلکه تاسیسات هسته‌ای دیمونا را نیز تهدید کرده‌اند و در این صورت این ترس و نگرانی برای تامین امنیت تاسیسات هسته‌ای دیمونا برای صهیونیست‌ها همزمان با جنگ نظامی در میدان وجود خواهد داشت.  دیروز برخی منابع اعلام کرده بودند که انصارالله یمن تهدید به بمباران و هدف گیری تأسیسات هسته‌ای دیمونا کرده است و این تهدیدات بی تردید وضعیت هسته‌ای رژیم صهیونیستی را متزلزل خواهد ساخت.

 اهمیت ورود نیروی سوم مقاومت

ورود یمن به عنوان نیروی سوم مقاومت در صحنه جنگ فلسطین دارای اهمیت تعیین کننده‌ای در سرنوشت این جنگ خواهد بود.

تجهیزات موشکی و پهپادی یمن: نیروهای یمن و انصارالله دارای تجهیزات پیشرفته موشکی و پهپادی هستند. آن‌ها پیشتر در جریان تجاوز عربستان سعودی با موفقیت توانسته بودند اهداف نفتی در عربستان و حتی برخی اهداف در امارات را تا هزار کیلومتر دورتر هدف قرار دهند. موشک‌های نقظه زن انصارالله یمن اکنون به راحتی قابلیت هدف قرار دادن نقاطی در فلسطین اشغالی را خواهند داشت. یمنی‌ها امسال و حدود دو ماه پیش نیز در جریان رژه ویژه نهمین سالگرد انقلاب مردمی خود، انبوهی از تسلیحات و تعدادی تسلیحات جدید و غافلگیرکننده موشکی را به نمایش گذاشتند که موجبات شگفتی بسیاری از کارشناسان نظامی خارجی شد. شگفتی بزرگ رژه ارتش یمن در دو ماه پیش رونمایی از موشکی متفاوت از نظر ابعاد با سایر موشک های یمنی با نام موشک طوفان بود. گفته شده موشک طوفان بردی بیش از ۲ هزار کیلومتر دارد و با توجه به برد موشک، سرعت برخورد آن در فاز نهایی نیز احتمالا بیش از ۱۰ ماخ خواهد بود که در این شرایط بسیاری از سیستم های پدافندی نظیر پاتریوت را از دور خارج خواهد کرد. لازم به ذکر است که فاصله بندر ایلات تا مرزهای یمن کمتر از 2 هزار کیلومتر است و از نظر استراتژیک، ارتش یمن قادر است براحتی مهمترین بندر اقتصادی و گردشگری رژیم صهیونیستی را هدف موشک‌های بالستیک خود قرار دهد.

پراکندگی درگیری‌ها در سه جبهه: تا کنون عمده درگیری‌ها در جریان جنگ فلسطین به جبهه جنگ در نوار غزه و درگیری‌های در شمال فلسطین اشغالی و در مرز با لبنان متمرکز بوده است. ورود یمن به عنوان نیروی سوم مقاومت باعث شده که اکنون جنوبی‌ترین نقاط رژیم صهیونیستی نیز در تیررس موشک‌های یمنی قرار گیرند و در واقع هیچ منطقه‌ای از فلسطین اشغالی در حال حاضر امن نباشد. ناامن شدن و باز شدن جبهه درگیری‌ها و تحولات در جنوبی‌ترین نقاط رژیم صهیونیستی باعث خواهد شد تا بخشی از توان نظامی و رزمی-زرهی ارتش رژیم صهیونیستی متوجه استان‌های جنوبی شود و به تبع آن از بار فشار بر روی نوار غزه کاسته شود. ضمن این که با ورود یمن، احتمالا صهیونیست‌ها ناگزیر به تغییر راهبردها و استراتژی‌های خود در جنگ خواهد بود و نتیجه جنگ احتمالا متفاوت از پیش بینی‌ها و سناریوهای مورد انتظار اشغالگران خواهد بود.

منبع: الوقت

ارسال نظرات